sâmbătă, 30 august 2014

Tehnologie, încotro?

Joi, 28 august, am avut plăcerea de a participa la prima ediție a EDYS, European Digital Youth Summit, cel mai mare eveniment digital creat în special pentru tineri cu ocazia faptului că nu de multă vreme tehnologia a început să ne acapareze și să ne influențeze cât mai mult viețile. Evenimentul s-a aflat sub cupola Camerei Deputaților și a programului SMARTER Social Media Academy: Raising Teen Employability Resources, program ce își propune să dezvolte angajabilitatea tinerilor pe piața muncii și să ofere noi oportunități acestora utilizând mijloacele Social Media.

Citind aceste lucruri în ziar și gândindu-mă la hotărârea mea de a nu mai rata nicio ocazie de a afla lucruri noi și interesante, am completat formularul de înscriere și am așteptat cu sufletul la gură confirmarea. Când am văzut că locul unde se desfășoară este Casa Poporului, entuziasmul meu a crescut exponențial. Locurile erau limitate, deci vă puteți imagina încântarea mea când am primit ok-ul din partea organizatorilor. N-o să vă detaliez programul și nici n-o să vă obosesc cu informații despre fiecare speaker în parte. O să vă împărtășesc, în schimb, informațiile pe care eu le-am reținut și care mi s-au părut cele mai interesante.

În prima parte a conferinței, am aflat faptul că București a devenit capitala digitală a Europei, că tarifele de Roaming vor dispărea complet până în 2015 și o să putem să ne folosim telefoanele în orice țară din Europa la fel cum îl folosim în propria casă, că multe dintre aspectele vieții de zi cu zi n-ar mai fi posibile fără tehnologie, că digitalul ne-a acaparat și trebuie să ne adaptăm la ritmul rapid de dezvoltare indiferent de vârsta pe care o avem. Totul este în schimbare și într-o schimbare rapidă. Tehnologia pe care o găseam în 1975 într-un computer de 5 mil. $, o găsim azi într-un iPhone de 400$.

Pe de altă parte, deși tehnologia are aspectele ei pozitive, poate avea și un efect negativ asupra generațiilor foarte tinere. Asumarea responsabilităților se face foarte greu pentru că ei nu cunosc vremurile dinaintea acestei explozii de tehnologie, nu știu cum e fără telefoane mobile, fără iPad-uri, fără jocuri electronice. Din acest punct de vedere, mă bucur că în copilărie nu am avut prea mult de-a face cu tehnologia. O altă bulină neagră ar fi faptul că se pierde esența interacțiunii face to face, devenim din ce în ce mai prinși în mrejele digitalului, ne bucurăm de ușurința cu care comunicăm pe Facebook, Twitter și Whatsapp, că uităm cum s-o facem față în față, de asta trebuie să menținem un echilibru între real și virtual.

În a doua parte a evenimentului, la workshopuri, doi reprezentanți de la o firmă de resurse umane ne-au vândut câteva ponturi despre cum să ne prezentăm la un interviu online, cum să ne îmbrăcăm, cum să vorbim, cum să ne comportăm, cât de atenți să fim la ce se află în jurul nostru, cât de mult accent se pune pe limbajul non-verbal, pe modul în care te vinzi. Apoi, o tipă din Islanda, studentă la Drept, ne-a vorbit puțin despre antreprenoriatul social și despre asemănările și deosebirile față de antreprenoriatul clasic. Social entrepreneurship-ul urmărește căutarea unei soluții pentru rezolvarea unei probleme la nivel social, pentru bunăstarea societății, pe când cel clasic pune accentul doar pe maximizarea profitului și urmărește doar oportunitățile care aduc beneficii economice.

La sfărșit, pentru că workshopurile au fost programate în paralel și nu am putut să participăm decât la două din patru, câțiva reporteri din patru țări diferite au fost atât de drăguți încât să sumarizeze informațiile de la toate cele patru workshopuri, amintind subiectele principale de discuție.

Un lucru pe care nu l-am menționat până acum a fost faptul că la eveniment au vorbit și au susținut prezentări speakeri din 14 țări diferite. Am luat contact cu alte moduri de gândire, alte genuri de proiecte decât cele întâlnite până acum, alte puncte de vedere. A fost foarte binevenit acel suflu nou de informații de peste graniță, acel entuziasm cum rar mai vezi, acea implicare în acțiuni care nu aduc neapărat faimă sau beneficii materiale, ci mai degrabă bunăstare sufletească și împăcarea cu tine însuți că ai reușit să faci un bine omenirii și societății cu resursele tale, atât cât ți-au permis capacitățile proprii.

Acum, gândindu-mă retrospectiv la faptul că lumea e într-o continuă schimbare în ceea ce privește tehnologia, mă întreb oare cât timp om mai avea până să se inventeze mașinile care se conduc singure (între noi fie vorba, deja există, dar doar în faza de prototip, so relax) și roboții care să-ți facă cumpărăturile? Cred că până atunci ne-ar prinde bine un telefon mobil cu 500% baterie. Am I right??? :D

Well, acestea fiind zise, sper că v-am trezit interesul încât să participați la următoarea ediție, pe care eu personal, abia o aștept să vină! :D


2 comentarii: