marți, 26 august 2014

Filme sau cărți?

Și pentru că tot am vorbit acum câteva articole despre ecranizarea cărții ”de milioane”, pe numele ei Fifty Shades of Grey, am decis să extind puțin raza de acțiune și către celelalte cărți ecranizate pe care le-am văzut de curând. Mărturisesc că îmi place tare mult să văd filme făcute după cărți, să citesc înainte sau după film cartea și descopăr asemănările și deosebirile. Mi se pare un lucru fascinant. Exact ca în școala generală, la ora de geografie, când trebuia să comparăm două regiuni geografice.

Am citit acum ceva vreme prima parte din Hunger Games (Jocurile Foamei) și vreau să vă spun că această carte m-a ținut cu sufletul la gură de la început până la sfârșit. Acțiunea era atât de plină de suspans că, cu greu am putut să las cartea din mână ca să mă mai duc și la culcare. Vânătoarea umană se asemăna cu una din filmele horror, în care fiecare era în pericol să-și piardă viața dacă își întorcea capul pentru un moment. Lupta pentru supraviețuire era atât de aprig descrisă că simțeai cum te făceai una cu personajele când le citeai gândurile și le descifrai intențiile. După ce am terminat cartea, plină de încântare, mi-am zis că trebuie neapărat să văd filmul. Care m-a dezamăgit cumplit. Accentul s-a pus mai mult pe personaje și pe evoluția lor decât pe acțiunea în sine, care este cea mai importantă și cea mai vastă parte din carte. Nici un strop de palpitație, nici un strop de nerăbdare să aflu cine mai moare sau cine mai e răpus de acvariul în care erau prinse toate personajele. Nimic. Pe cât de mult m-a impresionat cartea, pe atât de mult m-a dezamăgit filmul. Fraților, unde e vânătoarea? Unde e fuga disperată după mâncare și apă? După viață? Aici o să votez pentru ”carte”.

Următorul film despre care o să vă vorbesc este renumitul ”Frumoasa și bestia”, ecranizat după minunata poveste pe care ne-o citea mereu mama la culcare. Filmul este o producție franțuzească de excepție. Nu pot să spun că mă dau în vânt după filmele franțuzești, dar ăsta chiar m-a impresionat. Pe lângă povestea bine-cunoscută și iubită de toți copiii și nu numai, personajele sunt realizate exact cum ar trebui realizate niște personaje dintr-o poveste. Cu o aură de mister și curiozitate care întrece toate așteptările. Cu trăsăturile dulci și suave, pe cât de suave pot fi cele ale unei bestii. Desigur că scenariul are câteva mici modificări, dar nu într-atâtea încât să fie deranjant și supărător. Chiar și atunci când realizezi că ”aici e altfel în carte”, într-un film de calibrul ăstuia ești dispus să treci cu vederea. So, nici până acum nu m-am putut hotărî dacă ”film” sau ”carte”.

Nici filmul făcut după faimoasa carte a lui John Green, The Fault in Our Stars, nu se lasă mai prejos. Cartea prezintă o poveste de dragoste de neuitat a doi adolescenți mai mult sau mai puțin bolnavi de cancer. Desigur că în lumina acestor aspecte, finalul nu este unul prea fericit, dar cele două fire principale ale cărții și anume povestea de dragoste și povestea din spatele poveștii de dragoste, cântăresc în mod egal în ochii cititorului. Filmul este aprrrrrooooaaaape la fel de bun ca și cartea. Plin de emoție, sentimente și suspine, dar cu câteva minusuri în ceea ce privește derularea scenelor și ordinea în care sunt puse. Drept și prin urmare, ”carte”. J

În concluzie, ce face ca versiunea scrisă să depășească versiunea ecranizată? Să fie oare faptul că sunt expuse toate gândurile personajelor? Că sunt dezbrăcate de secrete? Faptul că o carte o citești în două zile sau mai mult, pe când filmul trebuie să comprime toate secvențele importante din carte în doar 2h? Faptul că o carte rămâne totuși o carte, pe când filmul este mult mai superficial? Chestiile astea mă fac să mă întreb oare cum ar arăta un film care suprinde fiecare detaliu și părticică prezentă în carte? I guess I will never know…


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu